sie 102007
 
Z serii ciekawa broń – działo kolejowe „DORA”
dora1
800mm armata kolejowa Gustav Dora
Gustav 800mm niemiecka armata kolejowa znana jako 80cm nazywana DORA opracowana przez firmę Krupp w drugiej połowie lat trzydziestych. W 1937r. została zaproponowana armii niemieckiej jako środek do niszczenia umocnień lini Maginota. Ze względu na trudnośći konstrukcyjno technologiczne budowa armaty została ukończona w 1941r. Po badaniach działo skierowano do Sewastopola, gdzie oddało 30-50 strzałów, a następnie do Leningradu gdzie nie zostało użyte. W 1944r. działo prawdopodobnie używane do ostrzeliwania Warszawy. Nazwa broni pochodzi od imienia Gustava von Bohlen und Halbach, Męża Berty Krupp ostatniej właścicielki koncernu. Armata zbudowana na specjalnym podwoziu kolejowym i poruszała się po torowisku czteroszynowym. Lufa bruzdowana o długości 32480mm zamek klinowy. Do transportu działo było rozkładane za pomocą dźwigu na szereg części, przewożonych na oddzielnych platformach kolejowych. Złożenie działa wymagało zatrudnienia około 1420 ludzi w czasie 3 tydodni. Do strzelania stosowano pociski przeciwbetonowe o masie 7100kg imasie ładunku miotającego 1850kg oraz pociski burzące o masie 4800kg i masie ładunku miotającego 2000kg. masa działa 1350ton długość 42976mm szerokość 7010mm wysokość 11600mm, kąt ostrzału w płaszczyźnie pionowej od 10* do 65*, donośność pocisku przeciwbetonowego 47000m, prędkość początkowa pocisku przeciwbetonowego 710m/s, burzącego 820m/s żywotność lufy ok 100 strzałów, szybkostrzelność 3 strz/min (w/g książki ENCYKLOPEDIA WSPÓŁCZESNEJ BRONI PALNEJ ANDRZEJ CIEPLIŃSKI RYSZARD WOŹNIAK wyd. WIS)
dora2
Hitler inspektujący Dore
pociskdora
Pocisk 800 mm

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.